4 December 2021, Saturday, 1:47
Sim Sim, Charter 97!
Categories

Top famous journalists who turned their backs on Lukashenka

7
Top famous journalists who turned their backs on Lukashenka

From Gordon to Venediktov.

The events of August 2020 completely changed the attitude towards Aliaksandr Lukashenka in Belarus and in the world. Shocked by what they saw, many journalists, who had previously communicated well with the ruler and took complimentary interviews with him, changed their position.

Surely, it was unpleasant for Lukashenka. Recently, his spokesperson Natallia Eismant said that in August 2020, “Lukashenka was betrayed by people (I can talk about this, I know this), for whom he did a lot, very much personally, whom he knew very well”.

Solidarity lists well-known journalists with whom Lukashenka communicated in the past, and who turned their backs on him.

Dzmitry Semchanka

The journalist worked for ONT and in the presidential pool for many years. In August 2020, he resigned from the channel, and then posted an emotional message on Instagram in which he explained the reasons for his departure by disagreeing with the unprecedented brutality of the security forces.

Soon Semchanka was detained and sentenced to 15 days of arrest.

At the end of last year it became known that the journalist got a job as a press secretary at the Belagro company, which sells agricultural machinery and spare parts.

Maksim Shevchenko

On Independence Day 2020, the ruler “accidentally” met a Russian journalist on a street in Minsk. Lukashenka had a warm conversation with Shevchenko, and then he went to Brest, where he criticized the rivals of the ruler in the presidential elections for the idea of privatization.

However, Shevchenko's further behavior and his statements should have been a shock for the ruler. A well-known Russian journalist began to harshly criticize Lukashenka, and continues to do so to this day.

At the recent elections to the State Duma, as the leader of the Russian Party of Freedom and Justice, Shevchenko on the air of Channel One called on the ruler of Belarus to immediately release political prisoners, and the Russian Foreign Ministry to put pressure on him.

Dmitry Gordon

A few days before the 2020 presidential elections, a well-known Ukrainian journalist took a complimentary interview with Lukashenka. But then Gordon began to consistently criticize the ruler of Belarus for falsifying the results of the presidential elections, and violence against civilians.

This hurt Lukashenka so much that a year later he called the interviewer a “scoundrel”: “We need to put this Gordon in a pre-trial detention center… What do you mean for what? For chatter.”

In response, the journalist answered Lukashenka in absentia with Putin's phrase: “Whoever calls me names is called the same.” Gordon explained:

- I could not even imagine then that several days would pass, and you, not winning this presidential election, would decide to usurp power. Moreover, decide to fight barbarously against your own people.

Vladimir Sungorkin

The head of the Russian Komsomolskaya Pravda in the past easily agreed to cooperate with the Belarusian authorities, for example, in 2006 he agreed to part with the editor-in-chief of the Belarusian publication Yulia Slutskaya. After that Sungorkin personally interviewed Lukashenka.

But in the summer of 2020, the head of the Russian Komsomolskaya Pravda began to criticize the ruler of Belarus more and more. Until August, he noted that Lukashenka was making mistake after mistake, and after August 9, he stated that the defeat of the ruler in the elections was quite obvious to him.

When the Belarusian authorities punished the Belarusian Komsomolskaya Pravda for truthful materials in August last year and not only (they refused to print and distribute the newspaper), Sungorkin could no longer do anything.

Alexey Venediktov

The editor-in-chief of Echo of Moscow repeatedly met with the ruler of Belarus and did interviews with him. After August 9, 2020, Venediktov harshly criticized Lukashenka and considered him a leaving figure.

This summer, the Moscow editor-in-chief said that the ruler of Belarus no longer calls him for an interview in Minsk:

- He is very dissatisfied with the information editorial policy of Echo. He thinks that ... Well, you can't say that I betrayed him. I never did. But nevertheless, he treated me like a journalist to whom he gave an interview, and here I am criticizing him. But I criticize my president with no less passion, I would say that when I think he is wrong. Why shouldn't I criticize others? It's even ridiculous.